Co mieszkańcy zyskują lub tracą w związku z budowaniem ? świadomym lub spontanicznym ? systemu identyfikacji wizualnej miasta?

Według definicji, wizerunek miasta jest całokształtem subiektywnych odczuć, doznań lub wyobrażeń danego fragmentu rzeczywistości, który tworzymy w oparciu o wrażenia, jakie wywołuje w nas sama przestrzeń, a także środki masowego przekazu, zdarzenia itp.

Bardzo często pierwszym skojarzeniem jest po prostu logotyp, herb czy barwy miejskie. Identyfikacja wizualna ma jednak charakter wielopłaszczyznowy. Może stanowić element większego systemu identyfikacji, opracowywanego i wprowadzanego przez władze miejskie na poziomie administracyjnym. Może też służyć rozpoznawalności miasta na zewnątrz lub zawierać detale decydujące o jego wewnętrznej czytelności ? zarówno dla osób ?z zewnętrz?, jak i samych mieszkańców. Zwłaszcza ten ostatni element jest istotny dla kształtowania czytelności struktury i formy. Jako całość sprzyja więc stworzeniu spójnego wizerunku miasta, podkreśleniu jego atrakcyjności i pewnego rodzaju unikalności.

Tożsamość

Sama tożsamość miasta jako przestrzeni, ale również jako świadomości jej mieszkańców, może stanowić istotny element identyfikujący przestrzeń. Najlepszym tego przykładem są działania, które podjęto w Warszawie, Łodzi czy Wrocławiu, dotyczące historycznej tradycji i ciągłości kulturowej danego miejsca. Paradoksalnie im trudniejsza i często boleśniejsza historia danego miasta, tym łat...