Marek Górski

Procedura oceny indywidualnej prowadzona jest w ramach postępowania administracyjnego zmierzającego do wydania wskazanych w art. 46 ust. 4 P.o.ś. decyzji administracyjnych, zezwalających na realizację określonych przedsięwzięć (w szczególności postępowania związanego ze zmianą sposobu zagospodarowania terenu czy budową obiektów budowlanych).

Przeprowadzenie oceny polega na zebraniu w ustalony sposób ściśle opisanych informacji – poprzez przedstawienie odpowiednich dokumentów (w części o sformalizowanej treści – tzw. raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko) oraz poprzez zapewnienie udziału społeczeństwa. Jest to także procedura oceny prewencyjnej, dokonywanej przed podjęciem jakichkolwiek działań związanych z realizacją przedsięwzięcia. Od strony formalnej, omawiana procedura jest dodatkowym, obowiązkowym elementem wszczętego postępowania administra¬cyjnego, toczącego się w sprawach wyraźnie wskazanych w ustawie.
Przedsięwzięcia, w stosunku do których wymagane jest przeprowadzenie takiej procedury, ustawa nazywa „przedsięwzięciami mogącymi znacząco oddziaływać na środowisko”. Zostały one wskazane na specjalnej liście (Rozporządzenie Rady Ministrów z 24 września 2002 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych kryteriów związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko –...