Zielona telewizja
Pierwszy na świecie kanał telewizyjny poświęcony sprawom ochrony środowiska uruchomiono przy wsparciu UNEP – Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska. Celem kanału jest upowszechnianie informacji związanych z ochroną środowiska poprzez TV oraz Internet. Ma on stanowić bazę filmową dla programów środowiskowych nadawanych w innych telewizjach. Twórcami filmów będą zarówno pozarządowe organizacje działające na rzecz ochrony środowiska, jak i profesjonaliści z branży filmowej. Zielona telewizja będzie dostępna w Internecie pod adresem www.green.tv.

Kontrowersyjne projekty
UE jest krytykowana za finansowanie w krajach byłego bloku socjalistycznego kontrowersyjnych projektów infrastrukturalnych, takich jak spalarnie odpadów czy autostrady. Za taki projekt uznano m.in. spalarnię niebezpiecznych odpadów w rejonie Stara Zagora w Bułgarii. Listę 22 takich projektów opublikowały organizacja pozarządowa Bankwatch oraz Fundacja Przyjaciół Ziemi. Większość z nich jest w fazie planowania i można by się z nich wycofać. W najbliższym czasie UE przeznaczy ok. 157 mld euro na dofinansowanie rozmaitych projektów infrastrukturalnych w krajach Europy Wschodniej. Jak utrzymują działacze organizacji środowiskowych, 6 mld z tych środków przeznaczone jest na inwestycje powodujące degradację środowiska, które są sprzeczne z celami UE. Wśród takich projektów są również wymienione inwestycje w Polsce: budowa tamy w Nieszawie i drogi ekspresowej S-8, tzw. Via Baltica.

Wzrost cen
Jak wynika z raportu Narodowego Związku Organizacji Zajmujących się Zarządzaniem Odpadami, amerykański przemysł odpadowy w 2005 r. wydał o 800 mln dolarów więcej niż rok wcześniej. Wpływ na to miały nie tylko wysokie ceny paliw, ale również klęski żywiołowe w postaci huraganów Katrina i Rita. – Oznacza to, że firmy zajmujące się odpadami muszą uwzględnić w swoich planach te czynniki na przyszłość i przygotować swoich klientów na wzrost cen – powiedział Bruce Parker, prezydent Związku.

Przeciwdziałanie zanieczyszczeniom
Francuski sąd ukarał grzywną w wysokości 800 tys. euro kapitana i właścicieli statku Maersk Barcelona za zanieczyszczenie ropą naftową 61-kilometrowego odcinka francuskiego wybrzeża. Statek należał do niemieckiej firmy V-Ships, a jego kapitanem był ukraiński marynarz Viktor Mykhaylov, który będzie musiał zapłacić 10% tej kary. Jest to największa grzywna, jaką dotychczas wymierzono w tym kraju za zanieczyszczenie wybrzeża. Od połowy 2003 r. francuskie sądy za podobne wykroczenia ukarały właścicieli 28 statków.

Ostrzeżenia dla Hiszpanii
Komisja Europejska wszczęła postępowanie przeciwko Hiszpanii za cztery przypadki naruszenia unijnego prawa w zakresie ochrony środowiska. Hiszpania otrzyma pierwsze ostrzeżenie za niewykonanie wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w zakresie niekontrolowanego i nielegalnego składowania odpadów w Punta de Avalo na Wyspach Kanaryjskich. Komisja wyśle również ostrzeżenie dotyczące trzech przypadków naruszenia unijnych dyrektyw w zakresie przygotowania analiz oddziaływania na środowisko przed przystąpieniem do prowadzenia prac projektowych budowy infrastruktury. Przypadki te odnoszą się do budowy obwodnicy M-30 dla Madrytu oraz projektów w Cabo de Gata (Andaluzja) i Peniscola w prowincji Castellon. We wszystkich tych projektach sprawa dotyczyła naruszenia obszarów ochronionych Natura 2000.

Mapy hałasu
Irlandia przystąpiła do opracowania map hałasu. Jest to pierwszy krok we wdrażaniu europejskich legislacji w zakresie ochrony przed hałasem. Strategiczna mapa hałasu poprzez wyznaczenie najbardziej zagrożonych stref ułatwi władzom lokalnym podjęcie działań na rzecz walki z hałasem. Europejska dyrektywa na temat hałasu właśnie zaczęła obowiązywać we wszystkich krajach członkowskich UE.

Nowe samochody trują
Nowe samochody wcale nie trują mniej niż produkowane dotychczas. Światowy przemysł samochodowy zobowiązał się do obniżenia emisji spalin w nowych samochodach do 120 g CO2/km do 2010 r. W 1995 r. średnio każdy nowy samochód emitował 186 g CO2/km. Badania prowadzone przez pozarządową organizację „Transport i Środowisko” wykazują, że nowe samochody sprzedawane w Europie w 2005 r emitują 160 g CO2/km, podczas gdy Europejski Związek Producentów Samochodów zobowiązał się do emisji przez każdy nowy samochód w 2008 r. średnio po 140 g CO2/km. Jest to dobrowolne zobowiązanie przemysłu motoryzacyjnego na rzecz wypełnienia celów Protokołu z Kioto. Samochody są odpowiedzialne za 15% emisji CO2 w Unii Europejskiej, a Europejski Związek Producentów Samochodów sprzedaje ok. 80% wszystkich aut w Europie. Organizacja „Transport i Środowisko” wzywa do dalszych regulacji na rzecz ograniczenia emisji spalin z samochodów. Przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego twierdzą jednak, że ich obowiązkiem jest odpowiadanie na zapotrzebowanie klientów, którzy pragną większych i głośniejszych samochodów. Zużycie paliwa i zanieczyszczenie środowiska wcale nie są głównymi wyznacznikami przy zakupie samochodu. Mimo to przemysł samochodowy wydaje rocznie ok. 20 mld euro na badania związane z produkcją samochodów bezpiecznych i przyjaznych dla środowiska.

Jedna zamiast 58
Francja planuje budowę nowej elektrowni atomowej w pobliżu portu Cherbourg w Normandii. Wzbudza to ogromne fale protestów, które zbiegają się w czasie z 20. rocznicą wybuchu w elektrowni w Czarnobylu. Blisko 30 tys. ludzi protestowało na ulicach Cherbourga w wielkanocny weekend. Electricité de France, główny dostawca energii w tym kraju, planuje, że elektrownia ta do 2012 r. będzie produkować energię o mocy 1600 MW. Pozwoli to wyeliminować i zamknąć 58 funkcjonujących obecnie we Francji reaktorów jądrowych, które produkują 80% krajowej energii elektrycznej.

Na podstawie Edie News i Waste Management World przygotowała Alicja Kostecka