Nagroda EEP
Nagrodę EEP (European Environmental Press – Stowarzyszenia Prasy Branżowej) w Konkursie EEP Award Environmental Innovation for Europe 2005 przyznano holenderskiej firmie SET za turbinę wiatrową, która może być wykorzystywana w każdym domu, o niskim poziomie emitowanego hałasu i niewymagającą w utrzymaniu. Turbina może wykorzystywać nie tylko energię wiatrów wiejących z prędkością 1-3 m/s, ale także energię wytwarzaną podczas wichury, gdy wiatr wieje z prędkością 60 m/s. Turbina może pracować w miejscach zurbanizowanych oraz na terenach zielonych, a jej innowacja polega na zaadaptowaniu jej do potrzeb pojedynczego gospodarstwa domowego. Dzięki jej zastosowaniu można obniżyć koszty energii elektrycznej na potrzeby własne i uniezależnić się od dostaw z przedsiębiorstwa energetycznego.

Dochodzenie za brak oznaczeń
Komisja Europejska wszczęła dochodzenie przeciwko Luksemburgowi i Portugalii za nieprzestrzeganie europejskiego prawa w sprawie właściwego oznaczenia artykułów gospodarstwa domowego, takich jak lodówki, zamrażarki, piekarniki oraz klimatyzatory. Europejskie regulacje prawne zmierzają w kierunku ograniczania konsumpcji energii, stąd producenci sprzętu AGD zobowiązani są do umieszczania na tych towarach etykiet informujących o klasie energetycznej produktu. – W czasach, kiedy stale wzrastają ceny ropy naftowej, oszczędzanie energii staje się koniecznością. Dlatego należy ubolewać, że te dwa kraje UE nie są w stanie wdrożyć prawa, które jest cenną wskazówką dla konsumentów – powiedział Andris Piebalgs, komisarz UE ds. energii.

Sekret „zielonego” auta
Rząd szwedzki oraz przemysł motoryzacyjny od 1994 r. pracują nad stworzeniem „zielonego” auta. Inicjatorem tej współpracy był premier Szwecji, Goran Persson. Do tej pory zainwestowano już w ten projekt blisko 200 mln euro. Na razie wiadomo jedynie, że auto to będzie miało bardziej efektywny silnik i będzie lżejsze niż inne samochody. Projekt budowy „zielonego” auta jest jednym z czterech programów na ten temat w Szwecji, które do tej pory pochłonęły blisko 400 mln euro. Udział finansowy rządu to 30% kosztów produkcji samochodu i 100% kosztów badań. Celem programu było m.in. udzielenie wsparcia szwedzkiemu przemysłowi motoryzacyjnemu. W chwili obecnej, kiedy przemysł ten stał się częścią gigantów motoryzacyjnych General Motors i Ford, kontynuowanie tych projektów stanęło pod znakiem zapytania.

Komisja ostrzega
Komisja Europejska pozwała do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Luksemburg, Włochy i Portugalię oraz wysłała ostrzeżenie rządowi Słowacji z powodu niedostatecznego zaangażowania się we wdrażanie mechanizmów promujących biopaliwa. Dyrektywa ta stanowi, że udział biopaliwa w ogólnej sprzedaży paliw w 2005 r. miał wynosić 2% i wzrastać do 5,75% w 2010 r. Komisja wezwała również 16 europejskich krajów do przesłania rocznego raportu z wykonania postanowień dyrektywy. – Obecnie biopaliwa stanowią jedyny substytut dla paliw kopalnych w transporcie. Zwiększają bezpieczeństwo energetyczne oraz redukują emisję gazów cieplarnianych, a przemysł biopaliwowy tworzy nowe miejsca pracy. Tym bardziej należy żałować, że kraje członkowskie UE są ciągle opóźnione we wdrażaniu tej dyrektywy – powiedział Andris Piebalgs, komisarz UE ds. energii.

Wsparcie dla Protokołu z Kioto
Komisja Europejska udzieliła wsparcia w wysokości 853 tys. euro dla mechanizmów Protokołu z Kioto na stworzenie międzynarodowego rejestru handlu emisjami. W ramach tego wsparcia 100 tys. euro przeznaczono na wymianę informacji. W ciągu ostatnich dwóch lat na cele Protokołu z Kioto Komisja wydała 1,2 mln euro. Łącznie na wdrażanie zapisów Protokołu przeznaczono dotychczas 7 mln euro.

Pierwsza stacja wodorowa
Pierwszą stację wodorową uruchomiono pod koniec października ub.r. na Grenlandii. Stacja może dostarczyć paliwa wodorowego do 15 odpowiednio wyposażonych samochodów Toyota Prius. Na Grenlandii wodoru wystarczy dla 100 tys. samochodów, czyli dla całego transportu na tym terenie. Norweska firma, która zbudowała stację wodorową, promuje swoją ofertę dla samochodów wyposażonych w silnik hybrydowy elektryczno-wodorowy. Firma ma także nadzieję, że w 2006 r. zostanie wyprodukowany samochód z nowym hybrydowym napędem wodorowym.

Wodorowa Honda
Honda, wykorzystując technologię oryginalnych silników samochodowych, wyprodukowała swój prototyp samochodu napędzanego wodorem. Wykorzystanie wodoru do napędzania silników samochodowych może być przełomem w przemyśle samochodowym, albowiem jedynym produktem ubocznym reakcji, jaka zachodzi pomiędzy wodorem a tlenem, jest woda. Jednak wiele problemów związanych z wodorem, m.in. brak infrastruktury i systemów do jego transportu, spowalnia proces produkcji takiego silnika. Jego twórcy starają się, aby był on konkurencyjny w stosunku do tradycyjnego silnika. Ponadto we współpracy z MesDea koncern przygotowuje elektryczny skuter. Na razie Honda rozpoczęła sprzedaż skutera napędzanego silnikiem hybrydowym elektryczno-benzynowym.

Hybrydowe tańsze
W Stanach Zjednoczonych dla kupujących samochody z silnikiem hybrydowym przygotowano obniżki cen nawet do 3400 dolarów. Sekretarz skarbu, John Snow, w czasie wizytowania największego w USA środka produkcji samochodów w Detroit zapowiedział zmniejszenie podatków dla producentów samochodów z napędem hybrydowym. Decyzja ta jest jednym z kroków Energetycznej Polityki Stanów Zjednoczonych przyjętej w 2005 r., która m.in. udziela wsparcia dla nowoczesnych technologii, takich jak hybrydowe samochody, prowadzące do oszczędności dotychczas stosowanych paliw. Rozwój i korzystanie z samochodów napędzanych silnikiem hybrydowym spowoduje zmniejszenie zużycia benzyny, obniżenie emisji gazów cieplarnianych oraz zanieczyszczenia powietrza.

Na podstawie Edie News, www.miljorapporten.se, www.europa.net, www.pubblindustria.com, www.miljostrategi.no opracowała Alicja Kostecka