Na terenie województwa wielkopolskiego funkcjonuje 11 instalacji komunalnych do mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych (MBP), które posiadają pozwolenia zintegrowane, wydane przez marszałka województwa.

Od kilku lat w związku ze zmianami legislacyjnymi trwa nieustający proces dostosowywania się tych instalacji do nowych wymagań prawnych, co wiąże się z koniecznością zmian decyzji administracyjnych – w tym wypadku pozwoleń zintegrowanych.

Nowe wymagania

W związku z obowiązkiem wprowadzonym Ustawą z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2018 r. poz. 1592, ze zm.) przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie zbierania lub przetwarzania odpadów musieli złożyć do 5 marca 2020 roku wnioski o zmianę posiadanych zezwoleń lub pozwoleń w celu dostosowania ich do zmienionych przepisów. W wyniku tej nowelizacji ustawy na prowadzących instalacje nałożono szereg wymagań, głównie w zakresie zabezpieczeń przeciwpożarowych, monitoringu i zabezpieczeń roszczeń finansowych. Wszystkie instalacje MBP wywiązały się z tego obowiązku i terminowo złożyły wnioski dostosowawcze.

17 sierpnia 2018 r. została opublikowana Decyzja Wykonawcza Komisji (UE) 2018/1147 z 10 ...