W każdym mieście prawidłowa gospodarka odpadami i utrzymanie czystości ulic i parków to niezmiernie istotny walor, wpływający na dobrostan mieszkańców. W miastach żyjących z turystyki, takich jak Kołobrzeg, ta gospodarka zyskuje dodatkowy wymiar: buduje przewagę konkurencyjną nad innymi ośrodkami turystycznymi.

Turyści nie wracają do miejsc zaśmieconych. Brud, nieopróżnione kosze, odór, zaśmiecona plaża – to wszystko może sprawić, że napływ turystów ustanie. Odwiedzać będą inne miejsca, bardziej zadbane. Ta zasada ma także swoją odwrotność. Miejsca, w których jest czysto, a do tego przestrzeń publiczna cieszy oko zadbaną zielenią, odbierać będą turystów ośrodkom. Czystość się opłaca i przekłada na dodatkowe profity finansowe, to dosłownie „czysty zysk”. Zdają sobie z tego sprawę władze Kołobrzegu i stawiają ostre wymagania tamtejszemu Miejskiemu Zakładowi Zieleni, Dróg i Ochrony Środowiska.

W formie holdingu

Firma ta zajmuje się nie tylko gospodarką odpadami, ale także drogami i utrzymaniem czystości przestrzeni publicznej, prowadzi kołobrzeskie parki, troszczy się o zieleń, a także zajmuje się miejskim cmentarzem. Forma organizacji firmy – komunalny holding – nie jest często stosowana w Polsce. W Kołobrzegu jednak się sprawdza.

Gospodarkę odpadam...