Zapowiadany przez rząd intensywny rozwój żeglugi śródlądowej może stać się jednym z kluczowych elementów polityki zrównoważonego rozwoju dla wielu polskich samorządów, a także ?ekologicznym lewarem?, pozwalającym na rozwój niskoemisyjnego transportu w całym kraju, w przeciwieństwie do obecnie królującego ? energochłonnego i zanieczyszczającego środowisko naturalne ? transportu samochodowego.

Jeśli plany obecnego rządu w Polsce zostaną zrealizowane, Odra i Wisła będą wkrótce integralną częścią transportowego krwioobiegu Polski i Europy, zaś jednostki samorządu terytorialnego, które wezmą udział w planowanych przedsięwzięciach, mogą stać się ? bezpośrednio lub pośrednio ? jego kołami zamachowymi. Przedsięwzięcie ma jednak dużo szerszy wymiar, gdyż nie tylko obejmuje poprawę żeglowności rzek, ale także zakłada podnoszenie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, budowę nowych mostów i stymulację turystyki, a w dalszej przyszłości również innych segmentów gospodarki, niezbędnych do funkcjonowania żeglugi śródlądowej.

Przywrócenie żeglowności najważniejszym polskim rzekom, a tym samym rozwój śródlądowego transportu wodnego jest jednym z priorytetów rządu RP. Między innymi dla realizacji tego celu powołano Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Przywrócenie możliwości funkcjonowania przewidywalnego transportu wodnego śródlądowego, poprzez odpowiednie inwestycje infrastrukturalne w drogi wodne, gwarantuje rozwój cał...