Elżbieta Olędzka-Koprowska

Komunikacja społeczna wraz z działaniami z zakresu public relations odgrywa szczególnie ważną rolę w sytuacjach kryzysowych, które mogą wpływać lub wpływają negatywnie na wizerunek podmiotów lokalnych w środowisku społecznym.
Z sytuacją kryzysową mamy do czynienia wtedy, gdy niespodziewanie w naszej firmie lub najbliższym jej otoczeniu wydarzy się coś, co może wywołać szeroki, negatywny oddźwięk w opinii publicznej. Czasami jest to decyzja lub wydarzenie, wzbudzające kontrowersje i niepokój mieszkańców. Negatywny odbiór społeczny wynikać może z zaskoczenia – nieprzygotowania społeczeństwa do określonych projektów i przedsięwzięć. Zdarzają się także sytuacje kryzysowe związane z zaistnieniem katastrofy lub wypadku, zawinione przez błędne decyzje kierownictwa. Wtedy działania antykryzysowe muszą być natychmiastowe, po to, by uspokoić opinię publiczną oraz przygotować współpracowników do odpowiednich zachowań w kontaktach z otoczeniem zewnętrznym.
Przygotowanie do sytuacji kryzysowej można podzielić na dwa etapy. Pierwszy z nich to analiza potencjalnych zagrożeń oraz wskazanie możliwych skutków negatywnych wydarzeń. Etap drugi natomiast obejmuje opracowanie planu działań w sytuacji kryzysowej – w tym także zasad komunikacji z pracownikami i otoczeniem zewnętrznym.

Komunikacja kryzysowa z pracownikami
Podczas sytuacji kryzysowej opinie i postawy pracowników są co najmniej tak samo ważne j...