Konkurs w nowym Prawie zamówień publicznych

Analiza danych sprawozdawczych dotyczących funkcjonowania systemu zamówień publicznych ukazuje, że procedura konkursowa wykorzystywana jest sporadycznie przez publicznych zamawiających. Powyższe może ulec zmianie wraz z wejściem z życie nowego P.z.p. ze względu na zobowiązanie zamawiających do przeprowadzania konkursów oraz zmodyfikowanie reguł dotyczących wskazanej procedury.

Konkurs1 zarówno na gruncie obowiązującego, jak i nowego P.z.p. stanowi przyrzeczenie publiczne, w którym zamawiający przyrzeka nagrodę za wykonanie i przeniesienie prawa do pracy konkursowej wybranej przez sąd konkursowy. Na gruncie nowego P.z.p. wyraźnie doprecyzowano, że celem konkursu jest wybór pracy ?o charakterze twórczym?, jednocześnie uzupełniając katalog przykładowych obszarów konkursowych o projekty z zakresu informatyki oraz zamierzenia innowacyjne (art. 325 ust. 1 nowego P.z.p.).

Istotną zmianę względem przepisów dotychczasowych przewidziano w konkursie z nagrodą w postaci zaproszenia do negocjacji. Jeżeli zamawiający przewiduje taką nagrodę, przedmiotem zamówienia będzie ?wykonanie usługi na podstawie wybranej pracy konkursowej?, a nie, tak jak dotychczas, wyłącznie ?szczegółowe opracowanie pracy konkursowej?. Odwołując się do uchwały KIO z 5 marca 2014 r. (sygn. akt KIO/KD 12/14), ?pod pojęciem szczegółowego opracowania pracy konkursowej kryje się taki utwór, który ...