Kontrowersje wokół ?sieciowej: umowy
Zmiana Ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw z 27 maja 2015 r., wchodząca w życie 1 stycznia 2016 r., obliguje wprowadzających pojazdy do zapewnienia sieci zbierania pojazdów, pod groźbą opłat za brak sieci.
Co to oznacza w praktyce? Według ustawy, wprowadzającym jest przedsiębiorca będący producentem pojazdu lub prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu. Ustawa mówi, że przedsiębiorcy, którzy wprowadzają na rynek ponad 1000 pojazdów rocznie, są obowiązani do zapewnienia sieci obejmującej terytorium kraju w taki sposób, aby w każdym województwie były prowadzone co najmniej trzy stacje demontażu pojazdów (SDP) lub punkty zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedna stacja demontażu, położone w różnych miejscach, zapewniające właścicielowi pojazdu możliwość jego oddania. Natomiast w przypadku przedsiębiorców wprowadzających nie więcej niż 1000 pojazdów w ciągu roku, obowiązek zapewnienia sieci został ograniczony do stworzenia sieci obejmującej co najmniej trzy stacje demontażu pojazdów lub punkty zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedną stację demontażu, położone w różnych miejscowościach na terytorium kraju.
Obowiązek wprowadzających
Obowiązek zapewnienia sieci, zgodnie z art. 11, może być wypełniany przez własne stacje demontażu pojazdów i punkty zbierania pojazdów lub na podstawie umów z ...