Kraków po raz drugi przymierza się do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu. Pierwsza próba zakończyła się niepowodzeniem, bo od stosukowo twardych reguł i norm pozostawiono zbyt wiele wyjątków. W efekcie skuteczne egzekwowanie zakazów okazało się w praktyce niemożliwe.

Cząstki stałe w powietrzu (PM2,5), ozon (O3) i dwutlenek azotu (NO2) były odpowiedzialne za ponad 45 tys. przedwczesnych zgonów w Polsce w 2016 roku, a ludzie w Polsce są bardziej narażeni na śmierć z powodu zanieczyszczenia powietrza niż przeciętny mieszkaniec Unii Europejskiej. Problem ten jest szczególnie powszechny w polskich miastach, które regularnie naruszają unijne limity jakości powietrza. Spośród 50 miast w Unii Europejskiej o najwyższych wskaźnikach zanieczyszczenia powietrza 36 znajduje się w Polsce. Transport drogowy jest największym źródłem emisji tlenków azotu (NOx), co wynika między innymi z zużycia polskiego parku samochodowego. Średnia wieku auta osobowego w Polsce w 2018 roku wynosiła 14 lat – przy średniej unijnej wynoszącej 11 lat. 

Innowacyjny Kraków

Średnia wieku krakowskich samochodów jest nieco niższa od ogólnokrajowej. Miasto Kraków znane jest z innowacyjnego rozwiązywania wielu problemów. To tutaj wprowadzono pierwszą politykę zrównoważonego transportu. To tutaj wprowadzono pierws...