Zamawiający, przygotowując ogłoszenie o przetargu, jest zobowiązany zamieścić w nim kryteria oceny ofert, jakimi będzie się posługiwał przy wyborze najkorzystniejszej oferty. Powinien także wskazać wagę tych kryteriów, co zostało zapisane w art. 41 pkt 9 ustawy Prawo zamówień publicznych (P.z.p.).

Kryteria określone przez zamawiającego powinny być dla uczestników postępowania jasne. W przeciwnym razie grozi mu unieważnienie postępowania przetargowego w oparciu o przesłankę zawartą w art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy. Stanowisko to potwierdza m.in. wyrok zespołu arbitrów z 1 czerwca 2005 r. (sygn. akt: UZP/ZO/0-1118/05). Na jego mocy zamawiający nie może ograniczyć się do przytoczenia nazw poszczególnych kryteriów przedmiotowych – każde z nich powinno być szczegółowo opisane. W związku z powyższym opis kryteriów oceny ofert nie może być interpretowany w sposób dorozumiany, np. ze szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia.
Zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 13 ustawy P.z.p., zamawiający jest zobowiązany podać w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) kryteria oceny ofert, na podstawie których wybierana jest najkorzystniejsza oferta. Nie mogą one wynikać tylko z regulaminu prac komisji przetargowej. Brak kryteriów oceny ofert w SIWZ jest przesłanką do unieważnienia postępowania.
 
Rodzaje kryteriów ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?