Polska ma niesłychanie ambitny plan zwiększenia udziału samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie pojazdów na drogach. Ale czy nasza sieć energetyczna to wytrzyma?

Zgodnie z założeniami Programu Elektromobilności E-car (ogłoszonego w marcu przez Ministerstwo Energii), w 2025 r., czyli już za ok. osiem lat, po polskich drogach będzie jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych. Z tego 30% ma być wyprodukowanych w Polsce, w tym aż tysiąc autobusów rocznie.

Rząd przyjął już odpowiednie dokumenty w tej sprawie ? Plan Rozwoju Elektromobilności i Krajowe Ramy Infrastruktury, powstał Komitet Sterujący Programu Elektromobilności, a eksperci kończą prace nad ustawą o elektromobilności. Na początku maja Ministerstwo Energii zaprezentowało projekt ustawy o magazynach energii, który wprowadza rozwiązania dotyczące zarządzania popytem na energię. Ciekawym elementem projektu jest zdefiniowanie funkcji magazynu energii jako urządzenia służącego do bilansowania systemów elektroenergetycznych.

Jednak oceniając światowy poziom zaangażowania dużych, innowacyjnych korporacji w badania nad rozwiązaniami w zakresie wydajności baterii pojazdów elektrycznych, można dostrzec, że to nie tylko pobożne życzenia garstki wizjonerów, lecz silny trend ? przełom, który przeniesie naszą cywilizację do ery przyjaznego środowisku transportu.

W Polsce, zgodnie z planami rządu, rozwój elektromobilności ma następować dwutorowo. Jednym filarem będzie zwiększa...