Marketing w warunkach monopolu
Firmy z branży wodno-kanalizacyjnej działają w sytuacji tzw. monopolu naturalnego. Jakie ma to znaczenie dla prowadzonych przez nie działań marketingowych?
Monopol naturalny to specyficzne zjawisko w gospodarce. W dużym uproszczeniu oznacza, że produkt czy usługa są dostarczane na rynek przez jedną firmę. Nie występuje klasyczne zjawisko konkurencji, przy czym monopol naturalny wynika nie tyle z legislacyjnych barier ograniczających możliwość powstawania nowych podmiotów w danej branży i przyznających wybranej firmie pozycję uprzywilejowaną. Przesłanką dla istnienia monopolu naturalnego w niektórych branżach w gospodarce rynkowej są argumenty ekonomiczne. W branżach tych rosnące korzyści skali oznaczają, że najniższe przeciętne koszty może osiągnąć jedno przedsiębiorstwo. W uproszczeniu ? w tych dziedzinach gospodarki korzystniejsze jest funkcjonowanie tylko jednej firmy, która oferuje produkty i usługi, ponieważ dzięki skali działania jej koszty są najniższe. Gdyby na tym rynku funkcjonowało kilka podmiotów, wówczas niewątpliwie mogłyby między sobą konkurować ceną, jednak ta skłonność do obniżania cen pomiędzy potencjalnie konkurującymi ze sobą podmiotami byłaby ograniczona poziomem ich kosztów przeciętnych.
A w przypadku działania kilku firm byłby on wyższy, bowiem przedsiębiorstwa nie osiągałyby tak znacznych efektów skali.
Trzeba też pamiętać, że taka sytuacja jest obserwowana w dość szczególnych obszarach gospodarki. Chod...