Wprowadzenie oleju rzepakowego jako paliwa rozpałkowego do rozruchu kotłów pyłowych związane jest z szeregiem problemów technicznych i ekonomicznych. Przeprowadzone badania nad mieszankami oleju rzepakowego z olejem opałowym (mazutem) potwierdziły możliwości wprowadzenia olejów roślinnych do energetyki. Przeprowadzenie badania procesu spalania oleju rzepakowego surowego, oczyszczonego wykazały, że dla procesu spalania w palnikach olejowych olej rzepakowy nie musi być poddawany procesowi rafinacji.
Produkcja biopaliw z oleju rzepakowego i używanie ich do napędu wszelkiego rodzaju silników samochodowych z punktu widzenia ochrony środowiska ma fundamentalne znaczenie. Jest to bardzo ważna sprawa, ponieważ za zanieczyszczenie atmosfery, zwłaszcza w dużych aglomeracjach miejskich, odpowiedzialna jest właśnie motoryzacja. Na zachodzie Europy szacuje się, że ze spalin samochodowych pochodzi ok. 70% tlenków azotu i 90% ołowiu. Problemu nie rozwiązuje stosowanie benzyny bezołowiowej, ponieważ wzrasta przy tym ilość pochodnych benzenu, dla usunięcia których potrzebne są katalizatory nowego typu.
W Polsce produkuje się rocznie ok. 6 mln ton oleju rzepakowego. Szacuje się, że do diesli można wprowadzić 30, a nawet 40% oleju rzepakowego, dzięki dodatkom poprawiającym proces spalania. Te liczby dowodzą, jak wielki zbyt może mieć ten kierunek produkcji rolnej.

Wymogi niezbędne przy wprowadzaniu olei roślinnych do energetyki
Podjęcie tematu wprowadzania ...