NIK o zadaniach gminy z zakresu gospodarki mieszkaniowej

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała dane o wynikach przeprowadzonej w latach 2015-2018 kontroli, które informują, czy gminy prawidłowo realizują zadania z zakresu gospodarki mieszkaniowej.

Podczas kontroli1 zdefiniowano następujący zakres pytań:

1) Czy gminy zgodnie z przepisami, rzetelnie i gospodarnie zarządzają gminnym zasobem mieszkaniowym?

2) Czy gminy rzetelnie realizują zadania w zakresie utrzymania i eksploatacji gminnych zasobów mieszkaniowych?

3) Czy mieszkania chronione i osoby w nich zamieszkujące są otoczone wymaganą pomocą i nadzorem?

Kontrolę przeprowadzono w 21 gminach, a objęto nią łącznie 54 jednostki, tj. urzędy, jednostki gospodarujące mieszkaniowym zasobem gminy i ośrodki pomocy społecznej, w siedmiu województwach (kujawsko-pomorskim, lubelskim, lubuskim, mazowieckim, opolskim, śląskim oraz warmińsko-mazurskim). Gminy do kontroli zostały wybrane w sposób celowy spośród gmin, które prowadzą mieszkania chronione. Czynności kontrolne prowadzono z uwzględnieniem kryteriów legalności, gospodarności i rzetelności. Działania przeprowadzono w latach 2015-2018 (do 30 czerwca 2018 r. lub do czasu zakończenia czynności kontrolnych w poszczególnych jednostkach). Dodatkowo, w trybie art. 29 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy o NIK, zasięgano informacji od innych jednostek zarządzających gminny...