Przepisy obowiązujące od 9 lipca br., dotyczące przekazywania odcinków dróg publicznych zastąpionych nowo wybudowanym jej odcinkiem, stanowią próbę odpowiedzi na występujący od ponad dziesięciu lat problem tzw. niechcianych dróg.

Ustawą z 13 września 2013 r. (DzU z 2015 r. poz. 870) nowelizująca Ustawę z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. DzU z 2015 r. poz. 460, z późn. zm.) (u.d.p.) weszła w życie 9 lipca 2015 r. i dotyczy przekazywania odcinków dróg publicznych zastąpionych nowo wybudowanym odcinkiem drogi. W drodze tej nowelizacji posłowie zdecydowali się zmienić kontrowersyjny przepis art. 10 ust. 5 u.d.p., stanowiący dotychczas, że odcinek drogi zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem drogi z chwilą oddania go do użytkowania zostaje pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony do kategorii drogi gminnej.

Problem ?niechcianych? dróg

Omawiany przepis obowiązywał w takim brzmieniu od 9 grudnia 2003 r. Był on o tyle kłopotliwy, że zmieniał kategorię starej drogi publicznej (zarówno powiatowej, jak i wojewódzkiej czy też nawet krajowej) na gminną w przypadku wybudowania nowego odcinka. Skutki stosowania tego przepisu prowadziły na terenie całego kraju do problemów finansowych wielu gmin, które ?w prezencie? otrzymywały do utrzymania niekiedy nawet kilkunastokilometrowe odcinki dróg publicznych. Dla przykładu, po oddaniu do użytkowania drogi ekspresowej S-5 pomiędzy Poznaniem a Gnieznem stara drog...