Na początku października br. został przedstawiony kolejny projekt ustawy zmieniającej Ustawę z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

W ramach autopoprawki ministra środowiska zaproponowano wprowadzenie w miejsce opłaty recyklingowej tzw. opłaty depozytowej. Miałby ją wnosić każdy wprowadzający pojazd na teren Rzeczypospolitej Polskiej. Wysokość opłaty wynosiłaby, tak jak dotychczas, 500 zł dla szeroko rozumianych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 t. Nowością jest określenie opłaty depozytowej w wysokości 200 zł za pojazdy z kategorii L2e (tzw. quady, trójkołowce). Z wnoszenia opłaty zwolnieni byliby wprowadzający pojazdy nie starsze niż dwa lata od daty produkcji bez względu na ich pochodzenie (krajowe czy zagraniczne). Opłatę musiałby wnieść nowy właściciel, który po dwóch latach od daty produkcji pojazdu dokonał jego nabycia. Informacja o wpłaceniu należności miałaby być odnotowywana w systemie oraz w karcie pojazdu. Z obowiązku wnoszenia opłaty depozytowej zwolnione byłyby tzw. pojazdy specjalne (m.in. jednostki ochrony przeciwpożarowej czy transportu sanitarnego).

Opłata depozytowa zwracana będzie w trzech przypadkach: sprzedaży pojazdu za granicę, kradzieży lub zezłomowania auta w legalnej stacji demontażu pojazdów i po otrzymaniu zaświadczenia o demontażu samochodu. Ostatni właściciel pojazdu będzie mógł, po dokonaniu jego wyrejestrowania w wydziale komunikacji, złożyć wniosek do wo...