Od opublikowania w ?Zeszytach Komunalnych? nr 13/2007 artykułów na temat problemów dotyczących dróg w miastach upłynęły trzy lata. Trudno nie zauważyć znaczących przemian, jakie nastąpiły w tym okresie zarówno w polskim drogownictwie, jak i w obszarach miejskich. Przede wszystkim zmienił się stan prawny w zakresie dróg i planowania przestrzennego.

Od 2007 r. miały miejsce trzy kolejne nowelizacje ustawy o drogach publicznych, z których najpoważniejsze skutki dla dróg niesie Ustawa z 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Zmiany w zakresie drogownictwa nastąpiły również po wejściu w życie Ustawy z 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Ale to nie wszystko. Trzeba bowiem zauważyć olbrzymi wysiłek samorządów, skierowany na wydłużanie i zwiększanie powierzchni dróg w miastach, czyli inwestowanie w rozwój sieci ulicznej, o czym świadczą dane i struktura funduszy pomocowych wykorzystywanych przez samorządy wszystkich szczebli. W parze z rozwojem sieci dróg szły także fundusze na rozwój infrastruktury komunalnej. Być może kiedyś dane na temat długości i struktury sieci dróg w miastach będą bardziej dostępne i pozwolą dokonać oceny przyrostu długości i powierzchni dróg w ostatnich kilku latach. Póki co muszą wystarczyć dane z raportu o stanie dróg, przygotowanego przez były Zakład ...