Wdrożenie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (2002/91/WE) z 16 grudnia 2002 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (tzw. dyrektywy EPBD – Energy Performance of Buildings), stawia przed krajami członkowskimi Unii szereg wyzwań.
Jej ustalenia weszły w życie 4 stycznia 2006 r. i objęły bardzo szeroką grupę mieszkańców UE. Odnosi się ona do prawie wszystkich rodzajów budynków, tj. budynków mieszkalnych jedno- i wielorodzinnych, budynków zamieszkania zbiorowego oraz budynków użyteczności publicznej. Jej postanowieniom podlegają budynki zarówno nowo wznoszone, jak i już istniejące: sprzedawane oraz wynajmowane, a także budynki duże, o powierzchni użytkowej powyżej 1000 m2, poddawane gruntownej modernizacji. W dyrektywie zostało również przyjęte, że modernizację uważa się za gruntowną w przypadkach, gdy nakłady na działania techniczne dotyczące bryły budynku i instalacji, poprawiające standard techniczny i użytkowy obiektu, przekraczają 25% wartości budynku.
O systemie oceny energetycznej budynku – jego celach, korzyściach i obciążeniach – można przeczytać w wydaniu 5/2005 „Czystej Energii”.
Kto zapłaci?
Wprowadzenie zapisów dyrektywy EPBD w Polsce będzie wymagało dokonania szeregu ważnych zmian w istniejącym systemie legislacyjnym. Będą one polegały na nowelizacji, a często zmianie i opracowaniu nowych aktów prawnych – ustawowych oraz wykonawczych. Ze względu na dużą wagę tworzonych i zmienianych aktów prawnych niezbędne będzie przedłożenie sejmowi całego pakietu regulacyjnego, łącznie z przepisami wykonawczymi.
W celu stworzenia systemu oceny energetycznej budynków konieczne jest przede wszystkim opracowanie podstawowego aktu prawnego, który umożliwi stworzenie tego systemu, tj. projektu ustawy o systemie oceny energetycznej budynków. Powinien on określać cele i ogólne zasady takiego systemu, warunki powołania sekretariatu ds. oceny energetycznej budynków i jego uprawnienia oraz warunki powołania rady opiniująco-doradczej przy ministrze odpowiedzialnym za budownictwo. Należy również powołać delegację do wydania rozporządzenia w sprawie kwalifikacji osób mających uprawnienia do wydawania świadectw energetycznych dla budynków oraz postępowania kwalifikacyjnego pozwalającego na uzyskanie takich uprawnień. W akcie tym należy również odesłać do innych, związanych problemowo, ustaw i rozporządzeń. Mimo iż materiały źródłowe do projektu ustawy i rozporządzeń wykonawczych zostały opracowane przez zespół ekspertów, koordynowany przez Zrzeszenie Audytorów Energetycznych, w czerwcu 2005 r. i przedłożone Ministerstwu Infrastruktury, to do dzisiaj przedstawiciele rządu nie nawiązali oficjalnej współpracy ze środowiskiem poszanowania energii w tym zakresie. Termin wdrożenia dyrektywy upłynął 4 stycznia br. Niestety, do tej pory nie ma żadnego oficjalnego komunikatu co do sposobu rozwiązania kwestii wdrożenia dyrektywy.
Niedotrzymanie terminów i wymagań dyrektywy podlega zaskarżeniu przez Komisję Europejską do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który ma prawo nałożyć dotkliwe kary. Kto jednak za to zapłaci?

Andrzej Rajkiewicz
wiceprezes Zarządu SAPE-Polska


Ogólnokrajowe Stowarzyszenie
“Poszanowania Energii i Środowiska”
SAPE – POLSKA

00-611 Warszawa, ul. Filtrowa 1
tel. 22/825-52-85, 825-19-77
fax 22/825-86-70

[email protected]

www.sape.org.pl