Zadania własne gmin z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków realizowane są z reguły przez spółki kapitałowe z wyłącznym bądź większościowym udziałem gminy. Wprawdzie zadania z tego wycinka gospodarki komunalnej są wykonywane również poprzez inne jednostki organizacyjne, mające status przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych w rozumieniu Ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (np. przez zakłady budżetowe), jednak ? z uwagi na brak osobowości prawnej i charakteru korporacyjnego ? podmioty te pozostają poza zakresem stosowania przepisów nowej ustawy kominowej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 nowej ustawy kominowej, organ wykonawczy gminy ? jako podmiot uprawniony do wykonywania praw udziałowych ? obowiązany jest do tego, aby w każdej ze ?swoich? spółek kapitałowych podjąć działania wymagane ww. ustawą najpóźniej do zwyczajnego zgromadzenia wspólników danej spółki, którego przedmiotem będzie rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania zarządu z działalności i sprawozdania finansowego za rok obrotowy rozpoczynający się w 2016 r.

Kształtowanie zasad wynagradzania

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 nowej ustawy kominowej, obowiązek nałożony przez ustawodawcę polega na podjęciu działań mających na celu ukształtowanie i stosowanie w spółce zasad wynagradzania członków organu zarządzającego i członków organu nadzorczego określonych ustawą, w szczególności zaś n...