Polskie miasta coraz intensywniej promują swoją markę, a ich władze rozumieją, jak ważne są nasadzenia roślinności. Jednak problem tkwi w tym, że tego typu inicjatyw wciąż podejmuje się zbyt mało. Na palcach jednej ręki można policzyć tych, którzy inwestują w zieleń i zdają sobie sprawę z faktu, że to właśnie zielone miasta mogą być wspaniałą wizytówką Polski, a taki wizerunek to znakomite wsparcie chociażby dla sektora turystyki. Wyróżniają się m.in. Poznań, Gdynia i Katowice, lecz co z resztą? Kiedy stoimy np. na przystankach tramwajowych czy autobusowych i widzimy wszechobecny beton, możemy, zamiast radości z pięknej pogody i zbliżającego się lata, poczuć smutek i tęsknotę za zielenią. O tym, jak zmienić tę szarą rzeczywistość, warto przeczytać w artykule Anny Skórkowskiej (str. 27), dotyczącym zielonych przystanków. Poza tym, jadąc z jednego miasta do drugiego którąś z polskich autostrad, często dostrzegamy niewłaściwie wykonane nasadzenia przydrożnych roślin. Po trzech latach, kiedy kończy się okres prac pielęgnacyjnych prowadzonych przez jedną firmę i jej zadania przejmuje inne przedsiębiorstwo, nierzadko rośliny te usychają bądź muszą być usuwane (str. 40). A jak wiadomo, nasadzenia kompensacyjne ? o czym pisze Krzysztof Gruszecki w artykule ?Kryteria ustalania wielkości nasadzeń kompensacyjnych? (str. 47) ? są jednym z bardziej złożonych zagadnień w zakresie ochrony zieleni na terenie miast i wsi. Oprócz tego w ośrodkach miejskich, a także na drogach dojazdowych do nich, należy dążyć do osiągnięcia czegoś więcej niż tylko do ułatwienia identyfikacji wizualnej. Przestrzeń trzeba wzbogacić nasadzeniami zieleni, które w kontekście wielomilionowych wydatków na drogi, nie generują ogromnych kosztów. Warto również pamiętać o tym, że pielęgnacja terenów zieleni wymaga użycia różnego rodzaju narzędzi, np. uniwersalnych zestawów maszyn, które nazywa się systemami mikrociągnikowymi. O tym także można przeczytać w tym wydaniu naszego czasopisma (str. 44). Zapraszamy do lektury!

 

zastępca redaktor naczelnego

Hanna Bauta