Żyjemy w wieku rewolucji informatycznej i automatyzacji coraz to nowych dziedzin życia. Społeczeństwo obywatelskie to ludzie świadomi swych praw i obowiązków, ale jednocześnie poinformowani o działalności publicznej w bliższym i dalszym otoczeniu. Jednak wielu ludzi, zwłaszcza ze starszego pokolenia, nie bardzo nadąża za zdobyczami najnowszej techniki, do której często nie ma dostępu lub nie potrafi z niej korzystać. Powiększa się dystans pomiędzy obywatelami mającymi dostęp do informacji, a pozostałymi. Jednocześnie obserwuje się za-gubienie prostych ludzi w gąszczu ustaw – nowo tworzonych lub bezustannie poprawianych przez Sejm. Często nawet doświadczeni urzędnicy nie nadążają z poznawaniem meandrów nowego prawa, które muszą stosować na co dzień. Znalezienie innych form kontaktu urzędów z obywatelem, wykorzystanie Internetu do informowania, konsultowania decyzji, a także za-łatwiania większości spraw administracyjnych bez absorbowania czasu obywatela na drogę do instytucji i czekanie w kolejkach – to wyzwanie naszych czasów.
Ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej wprowadziła zasadę, że „każdemu przysługuje prawo dostępu do informacji publicznej”. Wiąże się to z uprawnieniem obywateli do niezwłocznego uzyskania informacji, zawierającej aktualną wiedzę o sprawach publicznych, do wglądu w dokumenty urzędowe i dostępu do posiedzeń kolegialnych orga-nów władzy publicznej, pochodzących z powszechnych wyborów. Dodatkowo ustawa wpro-wadziła urzędowy publikator teleinformatyczny, składający się z ujednoliconego systemu stron w sieci informatycznej. Biuletyn Informacji Publicznej (www.bip.gov.pl), ma służyć powszechnemu udostępnianiu informacji publicznej. Dostęp do tych informacji możliwy jest poprzez stronę główną Biuletynu, według menu podmiotowego lub przedmiotowego albo poprzez podmiotowe strony Biuletynu.
Wbrew pesymistom, po kilkunastu miesiącach przygotowań, Biuletyn ruszył w ustawowym terminie – w pierwszych dniach lipca. Jest jeszcze wiele do zrobienia, nie wszystkie informa-cje zostały właściwie przygotowane. Określone są także terminy dalszego rozszerzenia jego zakresu, umożliwiające – poza dostępem do informacji – także realizację wielu czynności ad-ministracyjnych. Należy mieć nadzieję, że to narzędzie zbliży władzę do obywateli, pomoże uzyskać „przejrzystość” działań, odbudowując niezbędne w życiu publicznym zaufanie do naszych przedstawicieli, wybranych do władz samorządowych i pełniących funkcje publiczne w administracji państwowej.



Wojciech Dutka
Redaktor naczelny