W trakcie studiów dziennikarskich bardzo często na zajęciach uczyłam się o takich zagadnieniach jak kształtowanie wizerunku, świadomość budowania marki czy komunikacja społeczna. Gdy wspominam te chwile, od razu na myśl przychodzą mi wyrażenia: ?jak cię widzą, tak cię piszą?, ?reklama dźwig-
nią handlu?, ?zaspokajać potrzeby, osiągając zysk?. Okazuje się, że przemyślana strategia i wynikające z niej kompleksowe działania dostosowane 
do odbiorców, ale też podparte odpowiednią wiedzą i badaniami, mogą przełożyć się na takie postrzeganie naszego produktu, jakiego oczekujemy. No dobrze, ale co to za dyrdymały?
Piszę o tym nie bez kozery, a dlatego, że czas pomyśleć o mieście jako o marce. Z tego też względu w tym numerze wychodzimy nieco poza ramy zielonych przestrzeni i skupiamy się na wizerunku miasta. W przypadku identyfikacji wizualnej bardzo często pierwszymi skojarzeniami są logotyp, herb czy barwy miejskie, jednak ma ona o wiele bardziej wielopłaszczyznowy charakter. Może stanowić element większego systemu identyfikacji, służyć rozpoznawalności miasta na zewnątrz lub zawierać detale decydujące o jego wewnętrznej czytelności.
Na to, jak postrzegamy miasto, mogą mieć wpływ chociażby meble miejskie, które nadają danej przestrzeni unikalny charakter. Dobrze zaprojektowane, wpisują się w kontekst miejsca i są wygodne w użytkowaniu. Między innymi z tego względu rozszerzeniem tematu numeru jest raport dotyczący ławek miejskich.
Korzystając z okazji, że jest to wydanie grudniowe, pragnę życzyć czytelnikom świąt spędzonych w ciepłej, rodzinnej atmosferze, pełnych trafionych prezentów, a także tego, by nowy rok przyniósł sporo ciekawych wyzwań oraz satysfakcji z życia osobistego i zawodowego. Żywię nadzieję, że w codziennej pracy będzie Państwu towarzyszyć nasza wspólna ?Zieleń Miejska?. Już teraz zaplanowaliśmy w niej bowiem wiele interesujących materiałów, których publikacji nie mogę się doczekać!


Judyta Więcławska
Redaktor prowadząca