W zakresie zarządzania infrastrukturą wod-kan samorządy mają nie tylko swoje obowiązki, ale także prawa. Jakie zadania spoczywają na wójtach, burmistrzach i prezydentach miast i z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się w razie ich niewypełnienia?

Gdy pozbawiano samorządy uprawnień związanych z weryfikacją i zatwierdzaniem taryf za wodę i ścieki, wielu samorządowców uważało, że ograniczy to możliwości realizacji przez nich ustawowego zadania własnego w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Gdyby zapytać mieszkańca (a nawet radnych), na czym polega to zadanie, nie wszyscy znaliby odpowiedź. A ta brzmi: na zapewnieniu możliwości podłączenia do sieci, ciągłego dostarczania wody i odprowadzania ścieków, przy jednoczesnym utrzymywaniu nieuciążliwej dla ich domowego budżetu opłaty za usługi. Świadomość tego, jakimi instrumentami organizacyjno-prawnymi dysponują samorządy i jaki jest zakres ich odpowiedzialności, jest niewielka. Władze samorządowe decydują o statusie organizacyjno-prawnym podmiotów, które realizują powyższe zadania. W pierwszej kolejności muszą wyznaczyć, czy usługi wodociągowo- -kanalizacyjne będzie świadczyć spółka należąca tylko do gminy, do gminy i innych podmiotów, a może powinien je świadczyć gminny zakład budżetowy lub sam urząd gminy. Muszą też zdecydować, czy na terenie gminy będzie działać tylko jeden podmiot, czy dopuszczone będzie większa ich liczba....