Miliony samochodów poruszających się każdego dnia po drogach stanowią potencjalne źródła zanieczyszczenia powietrza, dlatego by zminimalizować tego typu zagrożenia, a tym samym emisję szkodliwych związków, samochody wyposażane są w reaktory katalityczne.

Urządzenia te pozwalają w znacznym stopniu ograniczyć ilość niebezpiecznych związków chemicznych emitowanych do powietrza, tj. tlenków azotu (NOx), węglowodorów (CH) i tlenku węgla (CO).

Katalizator samochodowy

Zbudowany jest on z nośnika metalowego lub ceramicznego, na który naniesiona jest warstwa pierwiastków z grupy platynowców (platyna, rod i pallad), pełniących funkcje katalityczne. Nośnik taki jest otulony materiałem włóknistym i zamknięty w obudowie wykonanej z blachy nierdzewnej. 96% katalizatorów stosowanych w samochodach stanowią katalizatory ceramiczne, gdzie warstwa platynowców naniesiona jest na nośnik ceramiczny (Al2O3 z dodatkami, np. CeO2). Tego typu katalizator strukturą przypomina plaster miodu, czyli gęstą siatkę kwadratowych otworów. Konstrukcja taka zwiększa powierzchnię aktywną, a zatem strefę kontaktu substancji katalitycznych (Pt, Pd, Rd) ze spalinami, które przepływają przez kanaliki1.

Zaletami monolitów ceramicznych w stosunku do metalowej nośników2 są niska rozszerzalność cieplna i duża powierzchnia, co umożliwia dobre rozprowad...