W języku prawa 1 lutego 2015 r. w Ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach pojawiło się pojęcie sprawozdania zerowego.

Nastąpiło to za sprawą wchodzącej w życie nowelizacji dokonanej na mocy Ustawy z 28 listopada 2015 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.)1. Wiąże się to z wątpliwością, czy podmioty wpisane do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych, ale faktycznie nieodbierające takich odpadów, są zobowiązane do składania sprawozdań. Wydaje się, że zwolennicy tezy, że podmiot, który nie złożył takiego sprawozdania zerowego przed nowelizacją, nie mógł być z tego powodu obarczony karą pieniężną, uzyskali decydujący argument w sporze.

Rejestr

U.c.p.g. przewiduje w art. 9b ust. 1, że prowadzenie działalności związanej z odbiorem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu Ustawy z 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej2. W każdej gminie wójt, burmistrz lub prezydent miasta prowadzą rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

W rejestrze zamieszcza się:nazwę firmy, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy; numer identyfikacji podatkowej (NIP); numer identyfikacyjny REGON, o ile przedsiębiorca taki nu...