Prowadzone w kontekście gospodarki odpadami dyskusje o zamówieniach in house koncentrują się wyłącznie na jednym elemencie, tj. nowo przyjętej dyrektywie 2014/24/UE dotyczącej zamówień publicznych (Dz. Urz. UE z 2014 r., seria L 94, s. 65; dalej: dyrektywa). Ma z niej jakoby wypływać obowiązek przyjęcia w prawie krajowym zamówień ?in house?. Tymczasem kwestia ta dotyczy szerszej problematyki i wykracza poza temat procedury wyboru wykonawcy.

W rzeczywistości bowiem mamy do czynienia z zagadnieniem organizacji rynku zadań publicznych. Ramy niniejszego artykułu ograniczą się do kilku kluczowych ? w opinii autora ? aspektów dotyczących wyłącznie rynku usług komunalnych, w tym podstawowych zagadnień w zakresie regulacji nowych przepisów unijnych oraz tego, czy i w jakim stopniu będą one miały wpływ na prawo polskie.

Miejsce prawa zamówień w prawie unijnym

Możliwość świadczenia usług komunalnych przez spółki gminne bez konieczności prowadzenia konkurencyjnej procedury usprawiedliwia się i tłumaczy, przywołując orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE)1, 2. Obecnie, gdy orzecznictwo to zostało wyjaśnione i skodyfikowane (por. pkt 31 preambuły dyrektywy), jako punkt odniesienia służy art. 12 dyrektywy. Wszystko to ma jednak znaczenie wtórne w stosunku do fundamentalnej dla omawianej problematyki zasady samodzielności gminy (lub...