Akty prawa międzynarodowego i wspólnotowego dużą wagę przykładają do programowania działań podejmowanych na rzecz środowiska. Na konieczność podejmowania takich działań, odpowiednio przygotowanych, zwraca uwagę zwłaszcza Agenda XXI, przyjęta w Rio de Janeiro w 1992 r. wraz z tzw. Deklaracją z Rio w sprawie środowiska i rozwoju, będąca programem o skali międzynarodowej (globalnej).
Skonstruowanie lokalnego programu działania na rzecz środowiska i rozwoju nie jest ani jedynym, ani najważniejszym elementem Agendy, który powinien zainteresować władze lokalne, chociaż stanowi punkt wyjścia do realizowania pozostałych zaleceń związanych z korzystaniem z zasobów środowiska i ich ochroną. Podkreślić bowiem należy pewną podstawową filozofię działań prośrodowiskowych przyjmowaną przez Agendę, czyli włączenie problemów ochrony środowiska i rozwoju do szeroko rozumianego procesu podejmowania decyzji - od strategicznych w zakresie kształtowania polityki gospodarczo-społecznej na wszystkich szczeblach organizacji państwa poprzez podejmowane w trakcie zarządzania w skali makro do indywidualnych decyzji poszczególnych organów. Założeniem podstawowym jest więc środowiskowa analiza przesłanek każdej decyzji przy możliwie najszerszej partycypacji społecznej.

Zalecenia systemowe
Dla zrealizowania tego celu Agenda formułuje szereg zaleceń z których najistotniejsze, o charakterze systemowym, zawarto w rozdz. 8 tego programu. Zaleca się m.in. wprowadzenie instrume...