Co powinna zrobić gmina w sytuacji, gdy złożona przez właściciela nieruchomości deklaracja budzi wątpliwości?

Przepisy Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. DzU z 2017 r. poz. 1289, ze zm., dalej: u.c.p.g.) wprowadzają zasadę, zgodnie z którą to właściciel nieruchomości deklaruje, jaka wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest w jego przypadku ?odpowiednia?. ?Odpowiednia? wysokość opłaty dla przysłowiowego Kowalskiego niekoniecznie jednak będzie opłatą ?odpowiednią? dla gminy.

Obowiązek właściciela nieruchomości

Obowiązkiem właściciela nieruchomości jest złożenie gminie, w terminie 14 dni od daty zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych, deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Deklaracja, która winna być sporządzona zgodnie ze wzorem określonym przez gminę, ma zawierać dane niezbędne do określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wysokość tejże opłaty (art. 6m u.c.p.g.). W zależności więc od wybranej przez radę gminy metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w deklaracji powinna znaleźć się informacja o liczbie mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, ilości zużytej wody z danej nieruchomości lub odpowiednio powierzchni lokalu mieszkalnego, a przy tzw. nieruchomościach niezamieszkałych ? o licz...