Jednym z pomysłów, który ma umożliwić wywiązanie się ze wszystkich zadań nałożonych na samorządy, jest partnerstwo publiczno-prywatne umożliwiające zaangażowanie w realizację tego samego zadania zarówno środków publicznych, jak i prywatnych.

 

Kto może współpracować?

Ramy prawne partnerstwa publiczno-prywatnego określa ustawa z 19 grudnia 2008 r. (DzU z 2018 r., poz. 1734 z późn. zm.). Zgodnie z postanowieniami art. 1 ust. 2 tego aktu prawnego: Partnerstwo publiczno-prywatne polega na wspólnej realizacji przedsięwzięcia opartej na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym. Na kanwie postanowień tego przepisu w orzecznictwie podkreśla się, że Z przepisu art. 1 ust. 2 ustawy z 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym nie wynika norma, która może upoważniać radę powiatu do wyrażenia zgody na zawarcie przez zarząd powiatu umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym w celu realizacji zadania polegającego na prowadzeniu Domu Pomocy Społecznej. Przepis ten wyłącznie definiuje na potrzeby ww. ustawy pojęcie partnerstwa w sensie przedmiotowym (wyrok WSA w Gliwicach z 30 marca 2010 r., sygn. IV SA/Gl 33/10). Z przytoczonego poglądu wynika więc jednoznacznie, że rozwiązanie nie może stanowić samodzielnej podstawy do zawierania porozumień publiczno-prywatnych.

Z punktu widzenia możliwości zastosowania PPP zasadniczego znaczenia nabiera precyzyjne ustalenie pomiędzy jakimi...