Realnych koncepcji rozwiązania w motoryzacji problemu oszczędności energii przy jednoczesnej ochronie środowiska upatruje się przede wszystkim w zastosowaniu napędu elektrycznego i ogniw paliwowych.

Aktualnie bardzo dobrym rozwiązaniem (na jakiś czas) wydają się samochody z napędem hybrydowym spalinowo-elektrycznym.
Pierwszy hybrydowy pojazd spalinowo-elektryczny opatentowano w 1905 r. Jego twórcą był amerykański inżynier H. Piper.
Samochód z napędem hybrydowym wyposażony jest w więcej niż jedną jednostkę napędową – najczęściej elektryczną oraz spalinowo-benzynową. Możliwe są również inne rozwiązania. W spotykanych obecnie układach hybrydowych podstawowym źródłem energii jest silnik spalinowy. Pracuje on na dłuższych dystansach. W układzie takim możliwe jest jednak zastosowanie silnika mniejszej mocy niż w układzie tradycyjnym, a jednostkowe zużycie paliwa jest przy tym również mniejsze. W związku z tym emisja spalin również ulega ograniczeniu. Silnik spalinowy oprócz normalnej pracy ładuje w czasie jazdy akumulatory 1,2,3.
Jednostka elektryczna stanowi napęd pomocniczy przy zwiększonym zapotrzebowaniu na energię. Jest on również wykorzystywany w ruchu miejskim, co pozwala zredukować zanieczyszczenie środowiska.
Oba napędy mogą być całkowicie niezależne, względnie pracować w układzie szeregowym lub równoległym 1,2,3.
W najnowszych rozwiązaniach wprowadzono elektronikę do rozdzielania momentu napędowego i – na szers...