W toczącej się – również na łamach czasopisma „Wodociągi-Kanalizacja” – dyskusji na temat planowanej nowelizacji prawa taryfowego wyraźnie zarysowały się dwa główne nurty tematyczne. Pierwszy z nich miał charakter krytyczny wobec różnych etapów prac ministerialnych nad projektem zmian w ustawie oraz propozycji zawartych w projekcie nowelizacji, drugi – postulatywny – dotyczył propozycji zmian zasad ustalania niezbędnych przychodów, które stanowią podstawę kalkulacji stawek i cen – tych, których w projekcie nowelizacji nie było.

Zaczynając od pierwszego nurtu, krytycznego – wśród kluczowych zagadnień znalazły się m.in. kwestie: czy w przypadku przekroczenia ustalonego limitu wzrostu opłat wniosek taryfowy powinien weryfikować jedynie organ gminy, czy także państwowy regulator; czy gminy powinny otrzymać delegację do stanowienia prawa miejscowego, umożliwiającego wprowadzenie w taryfach dla gospodarstw domowych progresji cen w zależności od zużycia wody i ilości odprowadzanych ścieków; jaki powinien być okres obowiązywania taryf oraz jak ustalać taryfy za wody opadowe.

Idąc dalej, do drugiego, postulatywnego nurtu – zakładano w nim większy stopień formalizacji procesu kalkulacji, co umożliwiłoby szersze zastosowanie narzędzi komputerowych, zarówno w przygotowywaniu...