Istotą współczesnego, nowoczesnego zarządzania jest permanentna analiza szybko zmieniającego się otoczenia. Nie wystarczy jednak ograniczyć się wyłącznie do jego analizy, trzeba wyciągać właściwe wnioski i dostosowywać działania do nowej dynamicznej rzeczywistości. Coś, co odróżnia prawdziwą sztukę zarządzania od zwykłego rzemiosła menedżerskiego, to umiejętność przewidywania czy w pewnym sensie „kreowania” przyszłości.

W zarządzaniu wyraża się to wyprzedzaniem i blokowaniem niekorzystnych zjawisk, zanim objawią się ich negatywne skutki, oraz tworzeniem warunków i stymulowaniem zachowań otoczenia w kierunku planowanych i korzystnych tendencji. Oznacza to umiejętność szerszego spojrzenia na zjawiska i trendy w szeroko rozumianym otoczeniu firmy, ale przede wszystkim zmianę sposobu myślenia z kategorii operacyjnych i bieżących na myślenie kategoriami strategicznymi. Jednak podstawą każdych działań jest wiedza i aktualna informacja poparta doświadczeniem oraz znajomością przeszłości. I temu informacyjnemu elementowi sztuki zarządzania, obejmującemu okres pomiędzy Kongresami Wodociągowców Polskich, poświęcony jest niniejszy artykuł.

II Kongres Wodociągowców
Na II Kongresie Wodociągowców Polskich (24-25 września 2002 r.) dyskutowano na temat najważniejszych problemów branży wodociągowej w naszym kraju. W świetle zbliżającej się akcesji Polski do Unii Europejskiej istotne znaczenie miały pytania „W jakim kierunku zmierzać? Kt...