System zarządzania jakością, zgodny z normą ISO 9001:2000, postrzegany jako obowiązkowy w funkcjonowaniu nowoczesnych firm na rynku europejskim, stanowi istotny element zarządzania współczesną organizacją. System ten wspomaga kierownictwo w sprawnym i efektywnym zarządzaniu przedsiębiorstwem, a dobrze wdrożony jest źródłem istotnych informacji w procesie podejmowania decyzji.

System zarządzania jakością jest częścią systemu zarządzania organizacją, dotyczącą jakości. Według normy ISO 9000:2000, jakość określa stopień, w jakim właściwości wyrobu lub usługi spełniają wymagania klienta. Celem organizacji jest zatem uzyskanie zadowolenia klienta (odbiorców, ludzi w organizacji, właścicieli, dostawców, społeczności itd.) poprzez precyzyjne zidentyfikowanie i zaspokojenie jego potrzeb. Satysfakcja klienta ma istotny wpływ na utrzymanie go przez organizację i pozyskiwanie nowego. Dbałość o zadowolenie klienta zwiększa konkurencyjność organizacji na rynku i umożliwia jej rozwój.

Podstawy systemu
Zidentyfikowano osiem zasad zarządzania jakością. Dotyczą one orientacji na klienta, przywództwa, zaangażowania ludzi, podejścia procesowego i systemowego do zarządzania, ciągłego doskonalenia, podejmowania decyzji na podstawie faktów oraz wzajemnie korzystnych powiązań z dostawcami. Realizacja postanowień normy ISO 9001 umożliwia zarządzanie jakością wg wymienionych zasad, których stosowanie ma również istotny wpływ na zarządzanie zyskiem, kosztami i ry...