W tym celu zwróciliśmy się z odpowiednim apelem do ministra środowiska, ministra gospodarki, a następnie ministra rozwoju. W opinii Izby, wprowadzanie 1 stycznia 2016 r. kryteriów dopuszczania odpadów o kodach 19 08 05, 19 08 12, 19 08 14 i 19 12 12 oraz z grupy 20 do składowania na składowisku odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia z 1 stycznia 2016 r., jest niemożliwe do realizacji w ciągu najbliższych lat. W kraju wytwarzanych jest obecnie ok. 10 mln ton odpadów komunalnych rocznie. Biorąc zaś pod uwagę fakt, że zakłady MBP wytworzą ok. 40-45% odpadów niespełniających kryterium rozporządzenia, to do spalenia powinno zostać przekazanych od 4 do 4,5 mln ton odpadów. Natomiast łączna wydajność obecnie działających lub będących w budowie sześciu spalarni odpadów komunalnych wynosi niewiele ponad 1 mln ton. Osiem cementowni spalających obecnie w kraju odpowiednio przetworzone odpady o kodzie 19 12 10 może spalić ich ok. 1,1 mln ton rocznie. Zatem całkowita wydajność instalacji do termicznego przekształcania odpadów komunalnych wyniesie w najbliższym czasie nie więcej niż 2 mln ton/rok. Stąd w chwili wejścia w życie załącznika nr 4 rozporządzenia zabraknie możliwości spalenia czy współspalenia od 2 do 2,5 mln ton odpadów. Co zrobić z tymi odpadami w sytuacji zakazu ich składowania?

Złożone problemy

Wejście w życie z początkiem roku powyższego rozporządzenia może skutkować nieuzasadni...