Prezydenckiemu projektowi ?ustawy krajobrazowej? w ostatnich kilku latach poświęcono wiele uwagi. Na temat proponowanych rozwiązań prawnych prowadzona była ożywiona dyskusja, ukazały się liczne opinie, przygotowano różne stanowiska i ekspertyzy uzasadniające konieczność wprowadzenia nowelizacji różnych ustaw (m.in.: Gwiazdowicz M., Sobolewski M.: Opinia w sprawie przedstawionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Druk nr 1525. Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, Warszawa 23.08.2013). Zgłoszono wiele krytycznych uwag wskazujących na liczne błędne rozwiązania, które w żadnym zakresie nie przyczynią się do ochrony krajobrazu. Po długo trwającym procesie legislacyjnym ustawa został uchwalona (DzU z 2015 r. poz. 774), jednak tylko w nieznacznie zmienionej formie.

Finansowe dziury w ustawie

Zdecydowana większość zgłoszonych uwag krytycznych do projektu ustawy nie została przez ustawodawcę uwzględniona. Z niewiadomych powodów pominięto także aspekt finansowy wdrażania ustawy, podając w uzasadnieniu do projektu ustawy dane albo nieprawdziwe, albo niezweryfikowane. Stanowisko takie jest niezrozumiałe, bowiem ekspertyza szacująca wysokość kosztów jej wdrażania (Opracowanie eksperckie dotyczące skutków wdrażania tzw. ustawy krajobrazowej. Instytut Jagielloński. Warszawa 2013) ukazała się jeszcze przed jej uchwaleniem.

W tym niezal...