Prosto z wokandy

Zakres kompetencji prawodawczych organów związku międzygminnego

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 grudnia 2015 r., sygn. akt II FSK 1460/14, CBOSA.

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgromadzenie związku międzygminnego może uchylać uchwały gmin członkowskich podjęte w zakresie zadań przekazanych na rzecz związku.

W ocenie Sądu, zgromadzenie związku międzygminnego posiada z mocy art. 3 ust. 2a Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach kompetencję do uchwalania aktów prawa miejscowego ze skutkiem ex nunc (na przyszłość). Ma też prawo ? w celu prawidłowego wykonania tego obowiązku ? uchylenia z takim samym skutkiem aktów regulujących tożsamą materię, które zostały wcześniej podjęte przez organy gmin wchodzących w skład związku międzygminnego.

NSA uznał, że do prawidłowego wykonywania kompetencji uchwałodawczych przez zgromadzenie związku ? w zakresie dotyczącym realizacji statutowo określonych zadań ? niezbędne będzie takie stanowienie prawa miejscowego, które na danym terenie pozwoli im także na uchylanie przepisów, które w tym samym przedmiocie obowiązywały z mocy kompetencji uchwałodawczych gmin powołujących dany związek. W przeciwnym wypadku zostałyby one de facto pozbawione części swoich kompetencji jako międzygminny organ uchwałodawczy. W żadnym przypadku nie może to ...