Elementem wspólnym przepisów znowelizowanej ustawy o ochronie przyrody jest to, że wprowadzone na ich podstawie rozwiązania będą przepisami prawa miejscowego uchwalanymi przez radę gminy.

Podstawowe reguły związane z wydawaniem zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów, wynikające ze zmian wprowadzonych z dniem 1 stycznia 2017 r. przez Ustawę z 16 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach1, zostały przedstawione w poprzednim numerze. Istotnymi nowościami z nich wynikającymi są:

- możliwość poszerzenia zakresu zwolnień z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów, co powinno następować w formie uchwały stanowiącej przepis prawa miejscowego (art. 83f ust. 1a i 1b ustawy o ochronie przyrody),

- możliwość różnicowania stawek opłat za usuwanie drzew lub krzewów (art. 85 ust. 4a ustawy o ochronie przyrody),

- możliwości wprowadzenia dodatkowych zwolnień z obowiązku wniesienia opłat za usunięcie drzew lub krzewów (art. 86 ust. 1a).

Rozwiązania te są zupełnie nowe, więc nie występowały w poprzedniej wersji Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody2. Dlatego też warto poświęcić im nieco więcej uwagi. Z jednej strony wpływają one na zakres przedmiotowy obowiązków ciążących na posiadaczach nieruchomości zainteresowanych usunięciem drzew lub krzewów, a z drugiej umożliwiają gminom wprowadzenie rozwiązań bardziej dopasowanych do uwarunkowań...