Wraz z kolejną planowaną nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych, która rozszerzy obowiązek wielokryterialnej oceny ofert, oczywisty staje się fakt, że uczestnicy systemu zamówień publicznych staną przed kolejnym utrudnieniem. Należy jednak spodziewać się, że owo ?utrudnienie? stanie się z czasem pożytecznym narzędziem w rękach pracowników administracji, prowadzącym do lepszej jakości zakupionych usług i towarów.

Wprawdzie ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje stosowanie wielokryterialnej oceny ofert, szczególnie w wypadku zastosowania trybu dialogu konkurencyjnego w procesie wyboru wykonawcy, partnera prywatnego lub koncesjonariusza, jednakże tego typu postępowania wciąż stanowią jedynie kilka procent udzielonych zamówień publicznych.

Gdzie uczyć się doboru kryteriów?

Już w 2010 r. w ramach pomocy technicznej UE Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wydało publikację pod tytułem ?Kryteria wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie ? rekomendacje dla beneficjentów realizujących projekty indywidualne?. Publikacja ta stanowi cenny podręcznik, użyteczny szczególnie dzisiaj w przygotowaniu uczestników rynku zamówień publicznych ? począwszy od organów kontrolnych, a na wykonawcach kończąc. Zgodnie z obowiązującym prawem, poza trybem zapytania o cenę lub licytacji elektronicznej zamawiający ma prawo dokonać wyboru oferty nie tylko na podstawie ceny, ale również w oparciu o inne kryteria, takie jak jak...