Po trzech i pół roku funkcjonowania nowego systemu gospodarki odpadami w Polsce uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego podważyła delegowanie pewnych kompetencji własnym jednostkom samorządowym.

Naczelny Sąd Administracyjny 19 grudnia 2016 r. podjął precedensową uchwałę w sprawie II FSP 3/16, w której zakwestionował dotychczasową praktykę orzeczniczą dotyczącą funkcjonowania gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi, w których kompetencje do załatwiania spraw z zakresu opłaty za gospodarowanie odpadami przeniesiono na gminne jednostki, w tym jednostki budżetowe i spółki komunalne.

Kontrowersyjny przepis

Zgodnie z powyższą uchwałą NSA, przepis art. 6q ust. 1 Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wyłącza stosowanie przepisu art. 39 ust. 4 Ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Podważa tym samym legalność organizacji systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w gminach, które zdecydowały się na skorzystanie z kompetencji do delegowania kompetencji wójta, burmistrza lub prezydenta miasta własnym jednostkom samorządowym.

Tymczasem od czasu wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi rady gmin, działając na podstawie art. 39 ust. 4 Ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, udzielały upoważnień do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi organom jednostek i podmiotów, o kt...