Wiek XXI przynosi nowe postrzeganie wielu problemów technicznych, społecznych i ekonomicznych. Ułatwia to poszukiwanie rozwiązań, które do niedawna mogłyby się wydawać nierealne lub wręcz fantastyczne. Dotyczy to także ochrony środowiska. Jeszcze w latach osiemdziesiątych XX w. wiodącym problemem teoretycznym i praktycznym była efektywna neutralizacja powstających zanieczyszczeń, obecnie jest to efektywne zapobieganie ich powstawaniu.
Sposób zmiany myślenia dobrze ilustrują następujące dwa przykłady. Po pierwsze, globalnym problemem jest emisja zanieczyszczeń powodujących zmiany klimatu. Protokołu z Kioto jednak wciąż nie ratyfikowano, czego jedną z przyczyn jest sprzeciw wiodących instytutów naukowych. Zaproponowany w Protokole sposób ograniczenia emisji gazów cieplarnianych wielu naukowców uważa za przestarzały. Proponują oni skoncentrowanie się na wdrożeniu nowych źródeł energii eliminujących korzystanie z zasobów kopalnych i na poszukiwaniu rozwiązań umożliwiających zmniejszenie strat energii na liniach przesyłowych. Po drugie, wciąż wzrasta natężenie ruchu pojazdów samochodowych, a problem emisji spalin urasta do jednego z najważniejszych w zakresie ochrony środowiska. Działania – teoretyczne i praktyczne – koncentrują się więc na wdrażaniu nowych sposobów zasilania pojazdów, głównie upowszechnianiu silników spalinowo-elektrycznych oraz napędzanych wodorem, a także tworzeniu podziemnych systemów pneumatycznego transportu towarów (np. producent &...