Zasady ustalania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków nie zmieniły się od 2006 r., pomimo że w tym czasie zmianie uległo otoczenie prawne tej działalności. Samo życie, jak to zwykle bywa, także wyprzedziło obowiązujące dla tej działalności regulacje prawne.

Szczegółowe zasady ustalania taryf za usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków aktualnie określa Rozporządzenie Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków ? (DzU z 2006 r. nr 127, poz. 886, zwane dalej rozporządzeniem taryfowym).

Zostało ono wydane na podstawie Ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, zwanej dalej ustawą zaopatrzeniową, którą zmieniano kilkakrotnie, także po 2006 r., tj. po opublikowaniu jej jednolitego tekstu (DzU z 2006 r. nr 123, poz. 858).

Brak dostosowania zasad ustalania taryf do zmienionych warunków świadczenia tych usług jest powodem licznych i odmiennych interpretacji (nawet wykluczających się wzajemnie i często sprzecznych z obowiązującymi przepisami prawa) organów kontrolnych, nadzorczych i judykatury.

Sytuację pogarsza brak koniecznych regulacji dotyczących usytuowania i warunków technicznych, jakie powinny spełniać poszczególne urządzenia wodociągowe oraz urządzeni...