Tworzenie i wdrażanie procedur dla działań operacyjnych jest zwykle świadomą i niezależną decyzją przedsiębiorstw wodociągowych, której nie wymuszają wprost akty prawne. Niestety często ich wprowadzanie postrzegane jest jako chęć uregulowania najdrobniejszej nawet aktywności i ograniczania kreatywności pracowników. Tymczasem dobrze skonstruowany system zasad postępowania na różnych etapach działalności przedsiębiorstwa wodociągowego wspiera jeden z najważniejszych parametrów świadczonych przez nie usług, jakim jest jakość, pozwalając jednocześnie na dobrze pojętą kreatywność w przypadkach niepoddających się kodyfikacji.

Poniżej postaram się przytoczyć przykłady stosowania procedur jako elementu tworzenia tzw. dobrej praktyki przedsiębiorstwa oraz uzasadnić potrzebę tworzenia całościowego systemu, który wspiera funkcjonowanie firmy wodociągowej w każdej sytuacji, w tym w szczególności w stanie kryzysu.
Rodzaje procedur
Standardowe przykłady procedur zostały zestawione w tabeli na sąsiedniej stronie. Nie jest to lista zasad stosowanych przez wszystkie firmy wodociągowe, a tym bardziej nie stanowi listy kompletnej i zamkniętej, która nie może być rozszerzana w zależności od warunków lokalnych i potrzeb zarządzających. Jednakowoż jest spisem podstawowych grup procedur, nad których posiadaniem ? w takim czy innym kształcie i posługując się różnymi narzędziami ? świadomy przedsiębiorca powinien się zastanowić. W tabeli...