Czy istnieją specyficzne dla miast problemy, wyzwania i rozwiązania dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym? A jeżeli tak, to jakie, do kogo adresowane i jak szczegółowo powinny być zdefiniowane?

Na te pytania próbuje odpowiedzieć stworzone przez unijne instytucje Partnerstwo Agendy Miejskiej. Powołane one zostało do życia na początku 2017 r., a obecnie przygotowuje pierwszą wersję dokumentu, stanowiącego podsumowanie prawie rocznych dyskusji1.

Zgodnie z wytycznymi dla wszystkich partnerstw (działa ich obecnie kilkanaście i każde przygotowuje skoncentrowane na konkretnym temacie propozycje działań dla europejskich miast), przedmiotem ich prac powinno być zaproponowanie lepszego prawa i finansowania oraz podniesienie wiedzy. Prace Partnerstwa Agendy Miejskiej odbywają się w gronie sześciu miast (Oslo ? koordynator, Flandria, Haga, Kowno, Porto, Prato), czterech państw członkowskich UE (Finlandia, Grecja, Polska, Słowenia), pięciu organizacji zajmujących się współpracą miast (CEMR ? Rada Gmin i Regionów Europy, Eurocities ? stowarzyszenie dużych miast europejskich, EIB ? Europejski Bank Inwestycyjny, Urbact ? europejski program promujący zrównoważony rozwój miejski i ACR+ ? Stowarzyszenie Miast i Regionów dla Zrównoważonego Gospodarowania Surowcami) oraz Komisji Europejskiej. Już samo grono partnerów pokazuje, jak szerokie jest zainteresowanie tym projektem oraz jak intensywnie może oddziaływać na przyszłe rozwiązania regul...