Wybrane wyroki i postanowienia sądowe, omówienie, zapowiedzi i komentarze do projektów nowych aktów prawnych dotyczących ochrony środowiska i związanych z gospodarką komunalną.

PROSTO Z WOKANDY

Spór o możliwość uchwalania regulaminu utrzymania czystości i porządku przez związki międzygminne rozstrzygnięty

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 kwietnia 2017 r., sygn. akt II OSK 403/17, CBOSA.

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, dopuszczalne jest uchwalanie regulaminu utrzymania czystości i porządku przez organ stanowiący związku międzygminnego regulującego wyłącznie część zagadnień określonych enumeratywnie przez ustawodawcę w art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

NSA poddał analizie dwa sporne zagadnienia. W pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymagała kwestia, czy zgromadzenie związku międzygminnego jest organem uprawnionym do uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku w zakresie zadań przekazanych temu związkowi. Zdaniem Sądu, kompetencje związku do takiego działania mają swoje źródło w art. 64 ustawy o samorządzie gminnym (u.s.g.), który przewiduje dopuszczalność tworzenia przez gminy związków międzygminnych, wskazując jednocześnie, że z dniem ogłoszenia statutu związku wszelkie prawa i obowiązki gmin uczestniczących w takim związku, związane z wykonywaniem przekazanych mu zadań, przechodzą z mocy prawa na...