Wybrane zagadnienia dotyczące podstawowych trendów na polskim rynku podwozi przeznaczonych dla gospodarki komunalnej

Jarosław Brach

Do lat 1989-1990 wybór pojazdów dla przedsiębiorstw komunalnych był w znacznej mierze ograniczony do oferty krajowych wytwórców - Jelcza (podwozia ciężkie, o dopuszczalnej masie całkowitej około 16000 kg) i Stara (podwozia średnie, o dopuszczalnej masie całkowitej rzędu 10000-12000 kg). Propozycje te uzupełniano w niektórych grupach asortymentu importem, głównie z byłej Czechosłowacji, skąd pochodziły ciężarówki SV25ykoda, a później Liaz. Sytuacja w swobodzie wyboru samochodów uległa diametralnym zmianom dekadę temu, kiedy to przedsiębiorstwa zajmujące się wywozem nieczystości stałych i płynnych, zamiataniem oraz myciem ulic uzyskały praktycznie nieograniczoną możliwość zakupu nowego sprzętu.


Coraz pilniejszą konieczność odnowy taboru i co się z tym wiąże poprawy jakości świadczonych usług wymusiły rosnące wymagania ze strony klientów oraz wejście na rynek usług komunalnych rodzimych podmiotów prywatnych oraz kapitału zagranicznego [Fot. 1. Pod śmieciarki o pojemności 16 m3 stosuje się 2-osiowe podwozia, takie jak np. MAN LE220B - 18.224 LK z linii M2000-L Evolution (MAN)]. Spowodowało to, iż "komunalkę" zaczęły z czasem dostrzegać działające nad Wisłą koncerny ...