Wraz z wejściem w życie nowelizacji Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, nałożono na gminy dodatkowe obowiązki, wskazujące odpowiedzialność samorządów za odpady na swoim terenie.
Pomimo wcześniejszych aktualizacji, nie zostały uregulowane kwestie związane z poborem opłat oraz ich wysokością. Dopiero obecna nowelizacja ustawy w art. 6q wskazuje expressis verbis podleganie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi pod Ordynację podatkową. Zgodnie z art. 2 §1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, opłaty te są dochodem jednostek samorządu terytorialnego, który ustalany jest przez organ podatkowy. Jednocześnie, jak wskazał ustawodawca explicite, organem podatkowym w zakresie tych opłat jest tylko wymieniony w ustawie wójt, burmistrz, względnie prezydent miasta.
Zadania związków gmin
Większość gmin postanowiła wykonanie zadań publicznych (związanych z utrzymaniem porządku) powierzyć związkom gmin. Pojawia się jednak pytanie, czy rzeczywiście związki gmin mogą przejąć wszystkie obowiązki nałożone na gminę? Możliwość dobrowolnego zrzeszania się i współdziałania na rzecz wypełnienia wspólnych zadań publicznych zagwarantowano gminom ustawowo, o czym świadczą ustawa o samorządzie gminnym, jak również liczne orzecznictwa w tym zakresie. Pozostaje jednak problem z przekazaniem zadań związkom gmin w zakresie wy...