Przygotowanie procesu Szybkości Napraw (SN) w przedsiębiorstwie wodociągowym wymaga ze strony eksploatatora podjęcia odpowiednich czynności, a jego wdrożenie – oparcia się na informacjach zawartych w systemie GIS, odniesionych do map.

Powinny one przedstawiać co najmniej: przebieg dróg z ich nazwami, obrysy budynków, sieć dystrybucji wody wraz z przyłączami (średnice, materiał, wiek), charakterystykę głównych odbiorców wody, wysokość geodezyjną terenu wraz z poziomicami, ujęcia wody, studnie, stacje uzdatniania, zbiorniki magazynujące, punkty importu wody z obcych źródeł oraz punkty eksportu, zasuwy wodociągowe, zawory regulacyjne, zawory operacyjne oraz charakterystykę każdej strefy wodociągowej i jej funkcję.
Zarządzanie stratami z wycieków (poprzez proces Szybkości Napraw) jest tylko jednym z kilku elementów zarządzania całkowitymi stratami wody. Dość powszechnym uproszczeniem i błędem jest „mieszanie” zasad tego procesu z ograniczaniem strat pozornych. Stąd ww. informacje, wymagane dla przygotowania SN, nie zawierają np. danych o gospodarce wodomierzowej. Również na poziomie operacyjnym, przykładowo przy określaniu bieżących rzeczywistych strat wody, nie korzysta się ze wskazań wodomierzy odbiorców – jako prowadzących proces SN.
Na marginesie należy zaznaczyć, że bilans wody wtłoczonej i sprzedanej jest jednak używany w procesie Aktywnej Kontroli Wycieków (AKW), zwłaszcza gdy interwały kolejnych przeglądów sieci sięgają k...