Przywrócić splendor alei
Dzisiejsza aleja Niepodległości w Sopocie przebiega przez całe miasto niemal południkowo. Jest częścią drogi wojewódzkiej nr 468, a także głównej arterii komunikacyjnej Trójmiasta.
Ponad czterokilometrowej długości aleja rozpoczyna się na wysokości granicznego potoku o nazwie Gdynia, rozdzielającego jednak terytorialnie Gdańsk i Sopot. Kończy się na naturalnej granicy Gdyni i Sopotu, którym z kolei jest potok Swelina (fot. 1). Historia ulicy sięga połowy XVII w., kiedy to z Berlina do Gdańska przeprowadzona została bita droga – Chaussée von Berlin nach Danzig. Był to trakt konny, a zarazem główna arteria komunikacyjna, przebiegająca wzdłuż południowego wybrzeża Bałtyku – Die Ost See. Nakłada się ona na o wiele wcześniejszy, bo funkcjonujący od średniowiecza, trakt łączący Gdańsk z północnymi miastami Pomorza.
Wariacje z nazewnictwem
Począwszy od drugiej ćwierci XIX w., rozwój i przebieg arterii nierozerwalnie wiązał się z dynamicznym rozwojem nadbałtyckiego kurortu. Wśród badaczy panuje ogólna zgodność co do tego, że dzieje oraz przemiany topograficzno-urbanistyczne dzisiejszej alei Niepodległości stanowią temat trudny do precyzyjnego zbadania. Arteria komunikacyjna wielokrotnie zmieniała nazwę. Pierwotnie, biegnąc od strony Gdańska, ulica nosiła nazwę Danzigerstrasse, a od strony Gdyni Orłowa (Adlershorst) – Pommersch...